Дълговата криза в Турция застрашава престижните обекти на Ердоган

Не е изключено перлата "Осман Гази" да бъде обявена за продан, пише "Нойе Цюрихер Цайтунг"

Ердоган мост
Източник: EPA/БГНЕС

Четвъртият по големина висящ мост в света се продава. Тези дни стана известно, че италианската строителна фирма "Astaldi" продава дяловете си в консорциума Otoyol Yatarim ve Isletme, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир, посочва швейцарският "Нойе Цюрихер цайтунг“ (НЦЦ).

Перлата на новия магистрален път е мостът "Осман Гази" над залива при гр. Измит. Съоръжението с дължина 2,5 км съкращава с повече от час пътя от Истанбул на юг, а когато новата магистрала бъде завършена, пътят до Измир ще отнема по-малко от 4 часа.

Сегашните финансови проблеми на "Astaldi", втората по големина италианска строителна фирма, нямат нищо общо с турската икономическа криза. Но продажбата на нейните дялове в Otoyol е симптоматична за случващото се в турския строителен сектор, защото и петте турски партньори на италианската компания също продават своите дялове.

Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан, е заявил за агенция Блумбърг изпълнителният директор на Nurol Holding Кемал Керахми. Банки вече изчисляват пазарната стойност на обекта, уточнява НЦЦ.

Смяна на собствеността се очертава също и за друг голям проект в Турция - новото международно летище на Истанбул, което беше официално открито още преди да е окончателно завършено: Kolin Construction, една от петте компании в консорциума IGA, иска да продаде своя дял от 20%.

 

Още коментари ще намерите тук

А в анадолския промишлен град Коня спря изграждането на голям соларен енергиен парк с капацитет от 1 милион мегавата. Причината: трудности с кредитирането. Изпълнители на обекта са турската компания Kalyon и южнокорейският ѝ партньор Hanwha.

Турският икономически възход под ръководството на президента Ердоган в последните години се дължеше най-вече на бума в строителния сектор. В негови визитни картички се превърнаха големи и разточителни инфраструктурни проекти, финансирани основно с чужди кредити. Otoyol, например, дължи общо 5 милиарда долара на външни кредитори, в т. ч. и на германската Дойче банк.

Драматичното обезценяване на турската лира превърна тези задължения в тежко бреме за турските фирми - особено за онези от тях, които генерират печалбите си в Турция. В последно време щатският долар се разменя за 5,28 турски лири, преди една година курсът все още беше 3,78 лири за долар, а преди три години - 2,95 лири за долар.

Големите инфраструктурни обекти често се раздават по схемата BOT (Build-Operate-Transfer). Ще рече, че фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време, преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир - 22 години и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Сегашната рецесия в Турция обаче значително влошава изгледите за печалби, което е в ущърб на строителните фирми, посочва НЦЦ.

Големи финансови рискове крият въпросните обекти и за държавата, продължава изданието. Тъй като те са много престижни за нея, като например новото истанбулско летище, третият мост над Босфора или мостът "Осман-Гази“, държавната власт често прави компромис с икономическата рентабилност на съоръжението. А за да привлече към тях инвеститорите, тя намалява рисковете за тях, като им гарантира минимални приходи - отчасти дори в твърда валута.

При моста "Осман-Гази“ държавата е поела гаранции за трафик от 40 хиляди автомобила на ден срещу такса от 40 долара в една посока. В момента, обаче, трафикът е наполовина - на ден по моста преминават 20 хиляди коли, които плащат субсидираната от държавата и въпреки това все още твърде висока такса от 103,5 турски лири (около 20 долара).

По изчисления на вестник "Birgün", разходите за покриването на тези разлики струват на държавния бюджет годишно по 450 милиона долара. Сумата надхвърля приходите на държавата от всички стопанисвани от нея магистрални пътища и мостове през 2018 година, възлизащи на 1,8 млрд. турски лири (340 млн. долара).

Дълговата криза в сегашна Турция се дължи основно на крайно тежкото финансово положение на фирмите. Държавният бюджет, който има дефицит от 30%, все още е стабилен, но наблюдателите смятат, че високите гаранции, поети от държавата, са много сериозен фактор, който може да разклати финансите на страната.

А комбинацията от девалвация на турската валута и срив на вътрешното търсене, с които се характеризира сегашната икономическа криза в страната, увеличава значително този риск, посочва в заключение НЦЦ. 

Проф. Пламен Киров: Лозан Панов уронва престижа на ВКС
17:42 | 18 Април 2019 г.

Проф. Пламен Киров: Лозан Панов ще бъде удовлетвор...

17:42 | 18 Април 2019 г.
Ако се тръгне по пътищата в България и с просто око ще се види, че те са в състоянието, в което е пътят край Своге. Има нещо сбъркано, не...
Не искайте от съда доброта. Искайте справедливост!
15:27 | 18 Април 2019 г.

Не искайте от съда доброта. Искайте справедливост!

15:27 | 18 Април 2019 г.
Три дни след като съдия Иво Хинов обяви присъдите от 20 години затвор за бившата кметица на столичния квартал "Младост&quo...
Румен Чолаков: Няма институционален разговор между БСП и ”Милениум клуб” (Видео)
18:26 | 17 Април 2019 г.

Румен Чолаков: Няма институционален разговор между...

18:26 | 17 Април 2019 г.
”Милениум клуб” е надпартийна организация. Ние имаме кадри, които не са заявявали партийна принадлежност, нито самата организ...
глобите на ДСБ за медийни участия
13:20 | 17 Април 2019 г.

ДСБ глобява с по една заплата свои за медийни учас...

13:20 | 17 Април 2019 г.
Демократите от "силна България" изтрещяха предизборно - сложили си ценоразпис за глоби на свои хора, които гостуват в неправилн...
Катедралата на \
11:50 | 17 Април 2019 г.

Тъжни мисли за българския бизнес под саждите на "Н...

11:50 | 17 Април 2019 г.
Пожарът на катедралата "Нотр Дам" фокусира световното внимание върху Франция така както не успяха да го направят нито изборът н...
Божидар Чеков: Половината френско разузнаване се занимава с пожара в катедралата Нотр Дам
17:55 | 16 Април 2019 г.

Божидар Чеков: Половината френско разузнаване се з...

17:55 | 16 Април 2019 г.
Половината френско разузнаване се занимава с пожара в катедралата Нотр Дам. 50 полицай-следователи разследват абсолютно всичко, но все ощ...

гледай на живо

19.04.2019
  • в момента
    Повторения
  • 06:15
    "Всичко коз" – политическо токшоу
  • 07:00
    Всяка сутрин
  • 09:00
    Новини